torsdag 6 mars 2014

Hudkliniken

Har nu tillbringat 1 vecka på hudkliniken. Har sett skrämmande många fall av lepra. Enligt statistiken ska lepra vara i sjunkande i Indien men enligt de husläkare jag talar med så tycker man sig se ett ökande antal patienter och med tanke på att man i princip inte har någon journalföring eller för någon ordentlig statistik över patienterna så finns väl risk för att statistiken inte stämmer. Behandlingen är en multidrug terapi och behandlingstiden 6 mån - 1 år. Det ska finnas uppföljning och i vissa fall även övervakning av tablettintag i vissa fall men inte alls lika utbrett som vid tuberculos där man har ett gediget program med "DOT" directly observed therapy dit patienterna måste gå för att ta sina tabletter. Fick dock siffror på att hela 96% inte fullföljer sin tuberculosbehandling trots detta och då är det kanske inte så svårt att förstå att leprabehandlingen fallerar också. Enligt mina kollegor här är kunskapen om lepra inte alls lika utbredd i befolkningen som vid tuberculos. Jag antar att vidden av fattigdom och vad det innebär att vara analfabet är ungefär lika svårt för oss att förstå som det är för professorerna här att förstå att vi arbetar annorlunda och har andra problem i Sverige... Nästa vecka väntar internmedicin. Då ska jag och Karin stångas tillsammans mot hierarkin...

1 kommentar:

  1. Vad spännande att läsa om hur ni har det! Kan verkligen föreställa mig att en del kulturkrockar påverkar arbetet. Hur har familjerna det då? Kram Anna-Karin

    SvaraRadera