torsdag 27 februari 2014

Kommunikationsproblem...

Har idag haft en "case presentation" på lungmedicin. Presentationen gick bra men föregicks av en del kommunikationsproblem. Först hade jag inte förstått att man skulle ha en patient med på presentationen, utan trodde att jag bara skulle dra fallet och att vi skulle ha en diskussion kring undersökningsmetoder/fynd. När de då envist hävdade att den här typen av presentationer har man över allt och man jobbar precis likadant över hela världen så bestämde jag mig för att lite improviserat berätta om hur vi arbetar i Sverige och vilka skillnader jag ser. Detta föll dock inte riktigt i god jord utan slutade med att jag nästa dag blev inkallad till head of department som försökte övertala mig om att man visst gör den här typen av fallpresentationer i Sverige för det gör man överallt. Efter en stunds diskussion avslutade han samtalet med att ringa på en klocka och då fick jag lämna rummet. Helt galet! Tillslut lyckades jag ändå genomföra en fall presentation " the indian way" och det hela slutade lyckligt! Avslutar nu min tid på lungmedicin med lite blandade känslor. Har en enorm respekt för deras kliniska kompetens och teoretiska kunnande men ser dock allt för ofta hur hierarkin och de överordnades behov av att sätta de underordnade på plats går ut över patienterna. Väldigt ofta går ronden endast ut på att förhöra underläkarna och man kan stå med ryggen mot patienten under i princip hela ronden... Tacksam för att ha en position utanför detta maktspel med möjlighet till att ifrågasätta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar