söndag 30 juni 2013

Dan före dan...

Vilken ära, första inlägget på Cefam:s officiella Globalmedicin-blogg!
Jag kommer att göra mitt bästa för att uppdatera bloggen om mina medicinska äventyr och lärdomar under de tre månader jag kommer att tillbringa i Dar es Salaam. Jag har dock förstått att internetuppkopplingen i landet är sådan, att den alltid kommer att kunna utgöra en ursäkt för mig när jag inte hinner med.

Okej, så nu är det faktiskt dags! Jag har vetat att jag ska åka ända sedan i november, och då kändes det som väldigt lång tid tills juli, men nu åker jag imorgon!
Under det halvår som gått sedan jag fick veta att jag fått en plats på globalmedicin i Tanzania har jag förberett mig på lite olika sätt. Dels har det krävts en del pappersarbete med läkarintyg, verifierade kopior på examensbevis och legitimation osv. Dels har jag, såsom varande tidigare relativt oberest, tagit en hel del vaccinationer, närmare bestämt hepatit A (vaccin mot hepatit B och TBC får vi under läkarutbildningen), påfyllning av polio, stelkramp och difteri, gula febern och tyfoid. 
Framför allt har jag nog försökt förbereda mig mentalt genom att läsa mina kollegors månadsrapporter (oerhört intressanta, finns här http://www.cefam.se/atst/globalmedicin/manadsrapporter) och läsa böcker om Afrika i stort (rekommenderar "Allt går sönder" av Achebe, "En halv gul sol" av Adichie samt "Agaat" av van Niekerk) och om Tanzania i synnerhet ("När elefanter dansar" av Voors samt reseböcker). 

Trots detta misstänker jag att det ligger omtumlande dagar framför mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar